Friday, February 12, 2010

Syukur Dan Redha Dengan KetentuanMU

Alhamdulillah.Lafaz inilah yang sering disebut oleh seorang mukmin tatkala mendapat nikmat. Kadang-kadang ucapan ini dizahirkan tanpa di selangi dengan rasanya pada hati. Untuk entri pertama ini, suka untuk kakak kongsikan sebuah kisah perjalanan hidup seorang sahabat. Dimana kisahnya menunjukkan rasa syukur dan redha dengan setiap ketentuan Ilahi. Bukan untuk memberitahu tapi sekadar untuk berkongsi apa yang kakak tahu.

Kenalkah pada 'Urwah ? ( tak kenal maka tak tahu)

Pasti ramai yang mengangguk-anggukakan kepala dan tak kurang hebatnya ramai juga yang menggeleng-gelengkan kepala jika diajukan persoalan ini. Bagi yang belum mengenali 'Urwah
mari kita kenali 'Urwah.

'Urwah adalah putera pasangan dua orang sahabat Rasulullah S.A.W yang sangat terkenal iaitu al-Zubair bin al'Awwam dan isterinya Asma' Binti Abu Bakar as-Siddiq.

Sewaktu kecilnya, 'Urwah selalu tinggal di rumah Aisyah Binti Abu Bakar. Daripada Aisyah lah 'Urwah menimba ilmu hadith, tafsir, fiqah,faraid dan berbagai ilmu lain. Ketika menginjak dewasa, 'Urwah diakui sebagai salah seorang daripada tujuh fuqaha Madinah (al-fuqaha al-sab'ah) yang menjadi rujukan fatwa sebelum itu. 'Urwah bin al-Zubair meninggal dunia pada tahun 94 H.


Kisahnya seorang 'Urwah bermula (part yang ingin dikongsikan)....

Suatu hari, 'Urwah diundang oleh khalifah Walid bin Abdul Malik untuk datang ke istananya di Syam. Dalam perjalanan, 'Urwah merasakan sesuatu terjadi pada kakinya. Tidak lama kemudian timbul bisul dikakinya lalu pecah dan menjadi sebuah luka. Tiba di Syam,Khalifah mendatangkan seorang tabib untuk memeriksa luka tersebut. Tabib itu kemudiannya menyimpulkan bahawa luka itu merupakan suatu jangkitan yang boleh merebak keseluruh anggotanya.
Dan satu-satu cara untuk menghentikan jangkitan tersebut adalah dengan memotong kaki 'Urwah.

Hendak dijadikan cerita ,'Urwah bersetuju kakinya dipotong. Tabib menyarankan agar dia memakan ubat bius terlebih dahulu sebelum operasi pemotongan dilakukan agar dia tidak merasa sakit. Tetapi 'Urwah menolak. ( kita pada zaman sekarang, kalau boleh telan berdos-dos ubat bius pun sanggup,asalkan sakit itu tidak dirasai)

Dia ingin tetap berada dalam kesedaran sehingga dapat mengingati Allah meskipun harus merasa kesakitan yang amat sangat. Akhirnya tabib tersebut memotong kaki 'Urwah dengan gergaji, sementara 'Urwah dengan penuh sabar menyaksikan hal itu tanpa mengeluarkan suara kesakitan.

Pada waktu yang sama, seorang anak 'Urwah yang ikut bersamanya dalam perjalanan tersebut mengalami kemalangan. Seekor keldai telah menendangnya sehingga mati. Apabila mendengar berita sedih itu, 'Urwah tidak memberi sebarang komen. Hanya ketika dalam perjalanan pulang ke Madinah terdengar 'Urwah berkata:

"ya Allah, Engkau memberiku tujuh anak. Jika Engkau mengambil seorang, Engkau masih meniggalkanku enam yang lainnya. Dan Engkau meberikanku empat anggota (dua tangan dan dua kaki).Jika Engkau mengambil salah satunya, Engkau masih meninggalkan tiga yang lain".

Masya Allah. Tokoh besar ini masih dapat menemui alasan untuk memuji Allah meskipun dalam musibah yang sangat memilukan hati.

Jika diteliti pada zaman sekarang, memang susah hendak cari manusia seperti 'Urwah yang sentiasa ingat akan Allah walau disaat hatinya gundah.Rasa syukur tidak pernah putus mengalir dalam dirinya. Mungkin masih ada manusia seperti 'Urwah di akhir zaman ini, tetapi dalam bilangan yang sangat kecil. Tergolongkah kita dalam bilangan yang sangat kecil ini? Korang jawablah sendiri sebab masing-masing punya iman.




p/s kakak:boleh rujuk majalah solusi vol.14

No comments:

Post a Comment