Friday, February 12, 2010

Hakikat Kehidupan



Ketika bebas di alam remaja, impianku tidak mengenal batasan-aku lantang menuturkan:

"aku ingin mengubah dunia"

Bila usiaku menginjak dewasa dan aku semakin matang, kusedari...rupa-rupanya dunia tidak akan berubah. Lalu aku bataskan jangkauan.Memadailah jika aku dapat mengubah negara.
Namun ini juga tidak kesampaian....

Di kala usia meniti senja, pilihan terakhirku adalah untuk mengubah keluarga dan mereka yang terdekat.Malang seribu kali malang..... mereka juga tidak mampu kuubah...

Kini, di pembaringan menanti maut, baru kusedari (mungkin buat pertama kalinya)..
andai dahulu yang pertama kuubah adalah diriku sendiri- dengan menunjukkan teladan yang baik, pasti aku dapat mengubah keluarga....

Lantas, dengan sokongan mereka, pasti aku dapat mengubah negara...
dan siapa tahu..mungkin suatu saat aku juga bisa mengubah dunia.


p/s kakak:nak ubah diri orang lain jadi baik mesti seiringan dengan ubah diri sendiri jadi baik

No comments:

Post a Comment